ارتباط افزایش درجه حرارت محیط زیست و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

یک مطالعه‌ی جدید درهلند نشان داد که افزایش درجه حرارت محیط زیست با افزایش خطر چاقی و دیابت نوع 2 در ارتباط است. دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه ماستریخت اعلام کردند که هر یک درجه‌ی سانتی گراد افزایش دمای محیط زیست می‌تواند به بروز 100 هزار مورد جدید ابتلا به دیابت نوع 2 در ایالات  متحده در سال منجر شود.

آنها دلیل این فرضیه را کاهش فعالیت چربی‌های قهوه‌ای می‌دانند زیرا چربی‌های قهوه با تولید گرما در پاسخ به هوای سرد و سوزاندن چربی بیشتر با ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 مقابله می‌کند. هر چه دمای محیط بالاتر رود مقدار چربی قهوه‌ای کمتری برای سوزاندن کالری و گرم نگه داشتن بدن نیاز است که همین موضوع منجر به اضافه وزن و مقاومت به انسولین می‌شود.

Lisanne L Blauw دانشجوی دکترای مرکز پزشکی دانشگاه ماستریخت می‌گوید: این فرضیه بر اهمیت تحقیقات آتی بر روی تأثیرات دمای محیط بر متابولیسم گلوکز و شروع دیابت بویژه با توجه به افزایش جهانی دمای محیط، تاکید دارد.

Blauw و همکارانش پیشنهاد کردند که بهتر است ترموستات دستگاه‌های گرمایش خانگی را بین 15 تا 17 درجه برای چندین ساعت در روز تنظیم کنید تا خطر اضافه وزن را کاهش دهید.

آنها می‌گویند: از آنجائیکه اکثر افراد زمان زیادی را خارج از خانه سپری می‌کنند، بدن ما در این شرایط محیطی گرم، به طور طبیعی به مقدار کمتری سوزاندن کالری برای گرم نگه داشتن خود نیاز دارد، هر چه دمای محیط  سردتر باشد میزان کالری سوزانده شده افزایش می یابد.

 پرفسور Grossman از دانشگاه آکسفورد که در این مطالعه شرکت نداشت، می‌گوید: باز کردن پنجره‌ی اتاق خوابتان در شب یک روش مستقیم برای کاهش خطر چاقی و دیابت نوع 2 است.

 او افزود: شواهد نشان می‌دهد خنک نمودن بدن حتی به میزان چند درجه می‌تواند به بهبود یا کاهش ابتلا به دیابت کمک کند، هر چه محیط زندگی افراد سردتر باشد برای افزایش حساسیت به انسولین و جلوگیری از ابتلا به دیابت مفیدتر خواهد بود. این نتایج همراه با مطالعاتی که نشان دهنده‌ی تأثیر خواب کافی در جلوگیری از چاقی و دیابت هستند، این پیام را بهمراه دارند که خواب مناسب در اتاقی سرد با پنجره‌ی باز به نسیم شبانه، در جلوگیری از چاقی و دیابت موثر است.

 با این حال دکتر لوئیس براون از دانشگاه کالج لندن در مورد اهمیت این یافته‌ها تردید دارد. او می‌گوید: به طور کلی کشف این ارتباط جالب است اما من احساس نمی‌کنم که این موضوع به مبارزه علیه افزایش جهانی بروز دیابت کمک بزرگی کند، مگر این که پیشنهاد شود که همه‌ی ما به مکانهایی با آب و هوای سردتر مهاجرت کنیم، اگر نتایج این تحقیق منجر به انجام تحقیقات بیشتری بر روی نقش چربی قهوه‌ای در جلوگیری از دیابت شود، می‌تواند مفید باشد.

 این یافته‌ها بصورت آنلاین درمجله‌ی Diabetes Research and Care منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/higher-environmental-temperature-linked-to-increased-type-2-diabetes-risk-95555889.html